Självstudier & bekräftelse

Hej! 
Jag hann aldrig blogga igår men för en snabb "recap" så bestod dagen av 1 timmes läsning med kaffe, följt av ett seminarium som vi kunde skippat och en hel eftermiddag med telefonsnack med bästis och plugg. Jag hann laga middag, äta och städa innan Patric landade i soffan efter jobbet och massage :) 
 
Denna dagen består också av plugg, eller självstudier som vi så fint säger. Vi ska läsa en hel kursbok till imorgon (den var mer lättläst än vad jag trodde) och i denna finns olika "fall" eller "händelser" som har med skolan och ledarskap att göra. Genom hela boken så har författaren ett underliggande budskap och detta är: Om du vinner så förlorar du. Jag som är en riktig vinnarskalle rynkade först näsan åt citatet men efter jag hade justerat det till en situation där jag står som "överlägsen" så förstår jag poängen. Detta kopplade jag direkt till min erfarenhet inom skolvärlden och blev på ett sätt bekräftat av en bok som är skriven av en framgångsrik psykolog (jo, jag vet. psykologer är inte lärare eller utbildade i pedagogik). Vem har inte haft en lärare som "gapar först och frågar sedan"? Jag har blivit ifrågasatt i min roll som lärare av en person som skulle finnas där för att hjälpa mig utvecklas, bara för att jag valt att inte skrika åt eleverna för att de skulle jobba tyst. Jag har aldrig varit den personen som höjer rösten i onödan för det ger inte mig automatiskt respekt. Och inte för att jag egentligen behövde ha någon bekräftelse på att jag inte tänker helt fel och inte kommer att orka med yrket, men det var ganska skönt att se att det faktiskt inte är fel att tänka som jag gör och hantera situationer utifrån mitt sätt. Jag behöver jobba på att inte låta andra människor påverka mig så mycket, jag råkar tycka om vem jag är som person och hur jag är som person. 
 
Wow, denna texten blev väldigt mycket "jag, jag, jag". Men vem tycker inte att det är skönt att få spy ur sig frustration över något eller varför inte dela med sig av glädjen som man känner för något eller någon?? Mer kärlek! Det behöver vi efter det här valet... 
 
//M. 
Vardag | |
Upp