Snartsnartsnart helg

Glad torsdag!
Jag sitter i skolan och försöker ta mig igenom en kursbok som jag inte riktigt tycker om. Det är inget fel på innehållet utan det handlar mycket om hur det är skrivet av författarna. Just denna boken är skriven av två författare som skriver ner sina egna tolkningar utifrån forskningsbaserade artiklar/böcker. 
 
Imorgon är det fredag!! Så skönt! Här i Göteborg är det däremot orkan-varning för imorgon eftermiddag så jag måste hem och se så att ficklampan är laddad och att vi har lite vatten i flaskor. Det vore sjukt jobbigt om strömmen går och vi står där utan ljus och vatten. Jag tar varningarna på stort allvar, speciellt efter en av de värsta snöstormarna vi haft när jag var yngre. Då stod vi utan el i över 2 veckor och det gick knappt att ta sig ut genom ytterdörren. Min styvpappa hade varit smart nog att ta hem en generator från jobbet så vi fick iallafall el så att det räckte till kylskåpet. Jag vet att vi åkte till pappa eller mormor för att få lite ljus och varmt vatten att duscha i. Och när elen väl kom tillbaka så såg vi detta som världens lyx! Skolan stängde efter sportlovet också på grund av snön, det var risk för ras och skaderisk på skolans tak. 
 
Räddningstjänstens tips:
- Ta bort lösa föremål i trädgården/på balkongen så att de inte blåser iväg. 
- Säkra utemöbler och byggnadsställningar. 
- Rensa vattenbrunnarna från löv och annat skräp så att vatten kan rinna ner obehindrat. 
- Vid strömavbrott: se till att ha batterier, ficklampa, tändstickor, stearinljus etc. hemma. 
- Ladda mobiltelefonen. 
- Fyll på vatten i dunkar om du har elektrisk pump. 
(Källa från artikel: www.expressen.se) 
 
 
Vardag | |
Upp