Ur min bullet journal

Hej! Då var det äntligen dags för mig att få visa några bilder ur min bullet journal! Jag upptäckte detta sätt att skapa en egen kalender i somras när jag hade sommarlov och tillbringade mycket tid hemma framför datorn eller tvn. Jag som älskar att pyssla och göra saker (särskilt om det bidrar till struktur) fastnade direkt och blev besatt haha... Jag vet inte hur många hundra videos jag har tittat på som handlar om bullet journaling och hur andra har organiserat sina och haft olika teman. 
 
Jag är däremot inte särskilt konstnärlig av mig (jag är alldeles för pedantisk) men jag tycker mycket om enkla strukturen som har ett tydligt syfte. Detta kan man väl säga är mitt tema för min bullet journal. Den första bilden jag tänkte visa är på en "bokhylla" som är nästan längst fram i boken. 
 
 
 
 
 
Ja, som ni kan se från rubriken så är det här böcker som jag vill läsa nu under hösten/vintern. Jag har helt och hållet spårat in på klassiker och böcker som utspelar sig i dåtid (exempelvis Anne Franks dagbok som utspelar sig under andra världskriget som jag också är besatt av för övrigt). 
När jag skapade denna sidan i min bujo (bullet journal) så tänkte jag först försöka mig på en trave med böcker men  jag vill ändå ha det tydligt. Detta fungerade inte jättebra så jag tänkte: aha! en bokhylla! tydligare än så kan det inte bli. Konceptet innebär att när jag har läst klart en bok och skrivit en bokrecension längst bak i bujo:n så fyller jag i "boken" på detta uppslaget med en färg (helst den färgen som jag har använt för bokrecensionen). När jag tog dessa bilder så hade jag inte hunnit läsa någon bok ännu men nu finns det två ifyllda böcker! :-) 
 
Det andra uppslaget jag tänkte visa är just bokrecension. Jag hade tänkt lägga in en bild på detta igår men som jag skrev då så samarbetade inte min dator med mig. Jag har dock lyckats få till detta nu och har en bild att visa  :) 
 
 
(Handstilen är ett work-in-progress) Detta uppslaget är också rätt på sak, utan krusseduller och det är tydligt vad jag vill ha fram, nämligen vad jag tyckte om denna boken! Jag skrev bokrecensionen om den igår så jag kommer inte gå närmare in på detta men jag tycker att det är ett bra sätt att komma ihåg vad boken handlade om ifall jag skulle vilja läsa den igen. Sen har jag en del sidor kvar som jag vill fylla innan nästa år då jag tänkte köpa en ny hehe
 
Till mina kompisar som ifrågaätter varför jag ägnar så mycket tid till detta så brukar jag säga: Det här är det bästa jag har gjort! Jag kan verkligen skapa min kalender utifrån det behovet jag har just den månaden eller till och med veckan. Vissa veckor så känner jag för att göra lite mer och ha mer listor och andra veckor så väljer jag att bara ha ett uppslag med de olika veckodagarna, precis som en vanlig kalender. Sedan så tycker jag mycket om att ha min timme på söndagar där jag får måla och färglägga i min bok och samtidigt organisera upp mitt liv inför kommande vecka så att jag inte känner att jag inte har någon koll när måndagen är här :) 
 
Wow det blev ett flummigt inlägg men jag hoppas att min poäng gick fram och att ni uppskattade att få se lite ur min mest personliga ägodel (förutom min mobil hehe). Ha det gott!!
 
//M. 
Bullet journal | |
Upp